2011/01/24

Sikerült...


Bizony, sikerült életemben először leveles tésztát készíteni. Ez majdnem felér egy csodával, mert eddig soha nem tudtam rendesen elkészíteni, és most bevallom, hogy sokszor a kukában végezte a tészta. Ki tudja mi volt a gond. Talán a recept nem volt az igazi? Vagy a technikám hagyott némi kívánnivalót maga után? Vagy esetleg nem volt elég türelmem hozzá? De ne is menjünk bele abba, hogy a múltban miért nem sikerült egy rendes leveles tésztát gyúrnom, mert az már nem számít. A lényeg, hogy ez itt és most jól sikerült és elég büszke is vagyok rá. És ha ez sikerült, akkor talán legközelebb már a croissant-val is megpróbálkozhatok.

A receptet Noémitől kaptam, aki már épp eleget hallgatta a siralmaim leveles tészta ügyben és megkönyörült rajtam. Hát kérem, a recept tökéletes. A tészta íze csodás, pont amilyennek lennie kell, minusz az ipari íz. A hajtogatás és nyújtás bizony sok időt vesz igénybe, de egy lusta vasárnap pont megfelelő alkalom a készítéséhez. Óránként 10-15 percnél többet nem vesz igénybe a tészta, igaz ezt kb. 7 órán keresztül. Annyi baj legyen, a végeredmény magáért beszél. Igazán büszkék lehetünk magunkra és nem felejthetjük el megemlíteni minden alkalommal amikor leveles tésztát szolgálunk fel, hogy: Ez bizony a saját két kezünk munkájának eredménye!

Leveles tészta

Hozzávalók (kb. 1,1 kg tésztához)
50 dkg liszt
12 g só (kb. csapott evőkanál)
25 ml fehérbor ecet
2 dl jéghideg víz
5 dkg olvasztott vaj
40 dkg hideg vaj

Keverjük el a lisztet a sóval, majd adjuk hozzá a vizet, ecetet és az 5dkg olvasztott vajat. Gyúrjunk belőle kezelhető, de nem ragadós tésztát. Csomagoljuk sütőpapírba és 2 órát pihentessük hűtőben.
A 40 dkg vajat az elektromos habverővel keverjük krémmé, majd nyomkodjuk szét kb. 20x15 cm-es téglalappá. Tekerjük folpackba és ezt is tegyük 2 órára a hűtőbe.

Vékonyan kilisztezett felületen nyútjsuk a tésztát kb. 40x15x0,5 cm-es téglalappá. A vajat helyezzük a téglalap felére, és hajsuk rá a tészta másik felét. Nyújtsuk kb. 0,5 cm vastagra.
Gondolatban osszuk a tésztát 3 részre. Hajsuk fel a tészta alsó harmadát (seperjük le róla a lisztet) majd a felső harmadot is hajtsuk a tésztára. Helyezzük a tésztát a hűtőbe 1 órára.

Vékonyan kilisztezett felületen nyújtsuk a tésztát 0,5 cm vékonyra. Gondolatban ismét osszuk a tésztát 3 részre. Hajsuk fel a tészta alsó harmadát (seperjük le róla a lisztet) majd a felső harmadot is hajtsuk a tésztára. Helyezzük a tésztát a hűtőbe 1 órára.

Ezt ismételjük meg még 5-ször.

A leveles tészta remekül fagyasztható.

RECIPE IN ENGLISH IN THE COMMENTS

15 megjegyzés:

chriesi írta...

Gyönyörű lett!!!!!

Frau Paprika írta...

Gratulálok, igazán klasszul néznek ki!:)

Reni írta...

Szép lett a végeredmény! :)

Én is mindig nagyon büszkén kínálom a saját készítésű leveles tésztám :) és persze mindig megjegyzem mellé, hogy ez bizony sok-sok órán át készült :)
Már készítettem itthon kétszer is croissant-t, meg csokis párnát, lekváros párnát, kiflit... :) Imádjuk, de csak ritkán szánom rá magam! Ja az én a Szakácsok könyvéből használom a receptet és az hála az égnek elsőre bevált.

Niki írta...

Gyönyörű:))))Sima ecet nem jó bele?Fontos a borecet?

Cecile írta...

Nagyon ügyes vagy! Ma, mielőtt a kosaramba raktam két csomag tésztát, eszembe jutott, inkább elkészítem én, de amikor végiggondoltam, milyen macerás, inkább maradtam a boltinál. Most viszont kedvet kaptam tőled, lehet, hogy mégis megpróbálkozom vele.

Vera írta...

Hello Mindenki :)

Lám lám, másnak is legalább akkora boldogság a levels tészta, mint nekem ahogy látom :)

Reni,
Nekem is megvan a Szakácsok könyve, majd meglesem a croissant.

Niki,
Talán a sima ecet túl intenzív, túl erős szerintem.

Cecile,
Ha nagyon sietsz, inkább hagyd a hétvégére a készítést :)

Vera írta...

Niki,

Szerintem fele víz, fele 10%-os ecet jó lesz helyettesítőnek.
Az én fehérbor ecetem 5.5%-os.

bévé írta...

Jaj, de jó! Ezt jól el is teszem magamnak. Még nem vitt rá a lélek, de asszem, ahogy a fiaim tengerentúli ösztöndíjat kapnak úgy húsz év múlva, kipróbálom. :D

Mónika írta...

Nagyon ügyes vagy és türelmes! Egyszer én is rászánom magam a leveles tészta készítésre, és akkor ezt a receptet szeretném elkérni.

Unknown írta...

Szép lett az eredmény! Végül is, amíg a hűtőben pihen a tészta, mással is lehet foglalkozni ;) Az ecetnek mi a szerepe a tésztában?

Vera írta...

Robi,
Az ecet úgy tudom, hogy lágyítja a tésztát.

Unknown írta...

Ah, köszi. Nem ismertem ezt az ecetes dolgot, kipróbálom ;)

Vera írta...

Puff pastry

Ingredients (1.1 kg pastry):

500 g flour
12 g salt
25 ml white wine vinegar
200 ml ice cold water
50 g melted butter
400 g really cold butter

Combine the flour, salt, vinegar, melted butter and water until the pastry is soft. It shouldn’t be sticky. Fold the pastry in baking paper and let it refrigerate for 2 hours.
Beat the butter with an electric mixer until creamy. Form a 20x15x0.5 cm rectangle with your hands. Fold it in a cling film and let it refrigerate for 2 hours.
Dust your workplan with flour and roll out the pastry into a rectangle almost twice as long as its width 40x15x0.5 cm.
Place the rectangle of butter onto the lower part of the rolled pastry and fold the upper part over it.
Roll out until you get a 40cm long and 20 cm wide rectangle.
Visualise the middle axis of the rectangle, grab the lower end of the dough and fold it over so it meets the middle axis. Do the same with the upper end.
Refrigerate for an hour.
Roll out until you get a 40cm long and 20 cm wide rectangle. Visualise the middle axis of the rectangle, grab the lower end of the dough and fold it over so it meets the middle axis. Do the same with the upper end.
Refrigerate for an hour.
Continue to proceed as above. Repeat it 5 times.

Pötipite írta...

Én is az ecetre akartam rákérdezni,de már válaszoltál.Pont ilyen arányú tésztát szoktam gyúrni,ecet nélkül.Kipróbálom ecettel is.:)

Michael írta...

as always, wonderful!! And thanks for visiting my modest site

Related Posts with Thumbnails