2010/10/25

Csipkebogyós pite


Nem mondhatnám, hogy nagy csipkebogyó fogyasztók lennénk. Egyáltalán a lekvár se nagyon fogy nálunk, általában a férjem eszik minden hétvégén pár szelet kaláccsal. (erről jut eszembe, hogy megígértem neki idén a házi málnalekvárt és elfelejtettem befőzni....) Hétvégén találtam a boltban csipkebogyó lekvárt és haza is jött velem, de nem a kalácson végezte. Annyira csúnya borongós és esős idő volt tegnap, hogy muszáj volt valami édeset sütnöm ami ellensúlyozza.

A tésztája egy egyszerű vajas pite/tart tészta amibe kakaópor is került. A krém viszont fenomenális, ha lehet ilyet mondani valamire amit mi készítettünk. A lekvárt először felfőztem gyömbérrel és naranccsal, majd egy vaníliás tojásos krémbe forgattam így töltöttem a tésztába. Enyhén savanykás, fűszeres íze lett, de még így is kiérződik belőle a csipkebogyó klasszikus íze. Egy pici tejszín a tetejére és már nem is zavart különösebben a szakadó eső, és hogy keresztülhúzta a betervezett szabadtéri programomat.

Csipkebogyós vaníliakrémes pite

Hozzávalók (30x20-as, vagy annál valamivel nagyobb formához)
28 dkg liszt
2 dkg kakópor
2 púpozott ek porcukor
1/2 rúd vanília
csipet só
20 dkg vaj
2 tojás

A krémhez:
25 dkg csipkebogyó lekvár
2 cm friss gyömbér
1 kisebb narancs héja
2,5 dl habtejszín
4 ek cukor
1 vaníliás cukor (elfogyott a vaníliarudam)
1 egész tojás
2 tojássárgája
1 k étkezési keményítő

A tésztához robotgéppel keverjük habosra a vajat a cukorral. Adjuk hozzá a tojásokat, a vaníliát és a csipet sót és géppel dolgozzuk össze. A kakaóport keverjük el a liszttel és a vajas masszát dolgozzuk össze vele. Sütőpapírba csomagolva pihentessük a tésztát a hűtőben min. 1 órát!
Reszeljük le a gyömbért és a narancs héját, adjuk a lekvárhoz és forraljuk össze. A tejszínt melegítsük fel egy lábosban és adjuk hozzá az elkevert tojásokat. Állandó keverés mellett főzzük kb. 5 percet, majd adjuk hozzá a cukrot, vaníliáscukrot és a keményítőt. Keverjük el a lekvárt a vaníliás krémmel.
A tésztát nyújtsuk vékonyra (ne túl vékonyra), és helyezzük a formába. A maradék tésztából vágjunk fél cm-es díszítő csíkokat. Szurkáljuk meg villával a tészta az alját, és vakon süssük 170 fokon 10 percet  a nehezékkel, majd még kb. 10 percet nehezék nélkül.
Vakon sütés: a nyers tésztára helyezzünk sütőpapírt és töltsük meg nehezékkel, babbal, így nem deformálódik a tészta.
A félig kész tésztába öntsük a vaníliás-csipkebogyós krémet, helyezzük rá a díszítő csíkokat, amit nyomkodjunk a tészta széléhez. Süssük tovább a süteményt még kb. 25 percig. Hagyjuk a formában kihűlni. Tálalás előtt egy nyomjunk rá tejszínhabot.

5 megjegyzés:

chriesi írta...

Ez nagyon jól hangzik! Imádom a csipkebogyó lekvárt. Van egy pici üvegem amit féltve őrzök, mert magam főztem.

Vera írta...

Sose főztem eddig, de nem is hiszem, hogy bármikor is fogok... túl macerás :)

Cool Chic Style Fashion írta...

Un delizioso blog e ricetta, ciao

lúdanyó írta...

Gyönyörű lett ez a kép :)

Vera írta...

Stefania,
Grazie mille :)

Lúdanyó,
Köszönöm szépen :) (bár én nem vagyok vele elégedett...)

Related Posts with Thumbnails