2011/06/17

Hogyan készült 1.


Íme a remélhetőleg hosszú életű sorozat első része, a vajon hogyan készült. A kommentekből ítélve nagyon sokan érdeklődtök a téma iránt, így egy kicsit lámpalázasan, de belevágok az első bejegyzésbe. Először is tisztázni szeretném, hogy az amit leírok nincs kőbe vésve, ez csak az ahogy én csinálom. A fotózásban az a jó, hogyha már mindenki tisztában van a kamerával, a beállításokkal és a fénnyel, akkor bátran lehet kísérletezni és megtalálni a saját stílust.

Mi a jó fénykép alapja? A jó fényképhez először is egy jó fényképezőgép kell egy jó objektívvel. Nem kell a csúcstechnológiára gondolni, de ha valaki komolyan, magasabb szinten szeretne foglalkozni a fotózással akkor érdemes befektetni egy tükörreflexes kamerába és egy jó objektívbe legalább. Ég és föld a különbség a képek között. Én jelenleg egy Nikon D700-as kamerát használok*, a legkedveltebb és legtöbbet használt objektívjeim pedig az 50 mm f1.4-es és a 24-70 mm f2.8-as. (Ha valaki nincs tisztában azzal, hogy mi az f szám akkor kommentben írjon és válaszolok) Persze én sem ezzel a kamerával kezdtem, a kezdő löketet egy D80-as adta, vele estem szerelembe a fotózással.
*(persze ha ezt valaki olvassa és szeretne meglepni egy Nikon D3x-el, nem fogok ellenkezni)

Ha már van egy jó fényképezőgépünk és van rajta automata beállítás, akkor azt sürgősen felejtsük el. Automata beállítással szép képeket igen, de különlegeset nem lehet készíteni. Mindenki tekerje szépen a gombot a manuális beállításhoz és akkor el is kezdődhet a móka. Persze tudom, hogy nem egyszerű az elején a manuális beállítás, sok mindenre kell figyelni. Például, mekkora legyen a blende, milyen a záridő, mekkora az ISO.... Ahhoz, hogy ezeket az összefüggéseket megértsük, ajánlom, hogy mindenki fogjon egy fotóskönyvet és olvassa el az első fejezetét ahol ezekről van szó. Aztán meg gyorsan tegye is félre, mert könyvből nem lehet megtanulni fotózni, helyette vegye kézbe a kamerát és próbálkozzon! Így tettem én is. Nem mondom, hogy az első képekre büszke vagyok, de minden egyes újabb felfedezés a fényképezőgépen eufórikus örömmel töltött el. (Ha erre esetleg igény van, akkor röviden összefoglalom nektek az összefüggéseket a blende, záridő stb között!)

Ha már eddig eljutottunk, akkor már igazából csak egy nagyon fontos dolog kell a fotózáshoz. Anélkül bizony lehet bármilyen jó gépünk, a képünk csapnivaló lesz. Ez pedig a fény! Legyen az természetes vagy mesterséges, anélkül el lehet felejteni a fényképezést.  Softboxot mostanában nagyon ritkán használok, csak akkor ha valami más hatást, árnyékot szeretnék a képeken, vagy túlságosan is borult az idő, fényképezni viszont kell. Maradjunk tehát a legtökéletesebbnél, a természetes fénynél, kerüljük viszont a direkt napfényt. A túl erős fény túl erős árnyékot eredményez. Tehát ha lehet, és miért ne lehetne, használjunk szűrt fényt. Ablakja mindnekinek van, más nem is kell hozzá, mint egy nagy zsírpapír az üvegre, vagy egy sűrű szövésű fehér függöny és kész is a szűrt fény.

Ha esetleg nincs eléggé megvilágítva az étel, vagy esetleg túl világos, akkor bevethetünk különböző trükköket, vagyis deríthetünk, visszaverhetjük vagy éppen elnyelhetjük a fényt egy derítőlap, karton segítségével. A fényt visszaverhetjük fehér, ezüst vagy arany színű lappal. Mindegyik más hatást eredményez. Természetes hatás érdekében én a fehérre szavazok, ha ennél erősebb hatást akarunk akkor pedig az ezüst. Házilag az ezüst lapot is nagyon egyszerűen előállíthatjuk, csak fogjunk egy kartont és fedjük be alufóliával. Én előszeretettel használom a fekete derítőlapot, vagyis nem visszaderítem, hanem elnyeletem a fényt. Én szeretem a kicsit drámaibb, karakteresebb, árnyékosabb képeket, persze ez mindig hangulat függő.

Mindig legyen egy elképzelésünk arról, hogy mit szeretnénk. Milyen fény-árnyák hatást képzelünk el, hol, honnan jöjjön a fény, milyen mélységű legyne a kép stb. Persze eleinte nem igazán fog úgy sikerülni ahogy elképzeltük, de minél jobban kiismerjük a fényképezőgépünket és a fényhatásokat, annál több sikerélményünk lesz. Ajánlom, hogy nézegessetek sok-sok profi képet, nagyon sokat lehet belőlük tanulni.

Tehát ha már a fentiek megvannak, akkor alakítsuk ki a szettet (háttér, kiegészítők stb.), és lehet is fényképezni. A képeket amiket hoztam már láttátok. Kezdetnek kettő csendéletet szeretnék bemutatni. Azért esett ezekre a választásom, mert a fény-árnyék játék szépen látszik a képeken, sőt az is, hogy nincs szükség semmi extra felszerelésre, elég pár lap és egy karton a drámaibb hatás eléréséhez.

1. Az első kép a mérleg-barack. Világos háttérrel készült, friss, üde, nyári kép, amin szépen látszanak a finom árnyékok. (lásd barackok)

Beállítások:
blende:      f2.2
záridő:     1/100
ISO:         200
objektív:  50 mm f1.4


Így készült:


A fényt a barackok jobb oldalról kapták és maga a fehér háttér is világosítja a szettet. (az ablakom Dny-i fekvésű, du. 1 órakor készült a kép) A bal oldalra elhelyeztem egy fekete derítőlapot, hogy megnyújtsam az árnyékokat. Az első képen szépen látszik, hogy a fény mennyire világítja meg a szettet és a fekete lap mennyire árnyékol. (Az A, B pontok az árnyékokat jelölik.)

2. A második kép a cseresznyés-kannás. Ez sötétebb, drámaibb háttérrel készült. Az árnyékok szépen keretbe foglalják a képet és a tekintetet a kép elejére, a hangsúlyozni kívánt cseresznyére vonják.

Beállítások:
blende:         f2.8
záridő:        1/60
ISO:           200
objektív:    24-70 mm f2.8


Így készült:


Az előző képhez képest is sokkal több minden történik a képen. A fényt még mindig jobb oldalról kapja a szett (Dny-i fekvés, du. fél 2) de amíg az első képnél a világos háttér is visszaverte a fényt, itt éppen ellenkezőleg, a sötét háttér elnyeli.  Ez még mindig nem elég, a keretes, árnyékos hatás elérése érdekében felfogtam a fény egy részét a jobb oldalon (lásd 2. karton) és belógattam egy fekete lapot fentről (lásd 1. karton) Ezek persze a képen fizikailag nem látszanak, csupán az árnyék amit vetnek. (lásd, A, C, D) Az E és B árnyék, plussz a csersznyék árnyéka a "természetes", manipulálatlan árnyéka a tárgyaknak. A második képen jól látszik, hogy a fény hogyan érinti a szettet és melyik a legjobban megvilágított rész, ami ebben az esetben ugye a cseresznye.

Remélem, hogy a fentieket hasznosnak és érthetőnek találtátok. A kommentekben várom a kérdéseket és megjegyzéseket.

25 megjegyzés:

Reni írta...

Sejtettem, hogy ilyesmi látvány tárul majd a szemem elé.
Softboxot az utóbbi időben én is totál félreraktam, abszolút kihasználom a természetes fényeket a lakásban.

Kitartást ehhez a szuper sorozathoz! :)

chriesi írta...

Nagyon élvezetes volt olvasni és belemerülni! Le a kalappal, hogy ekkora munkát fektettél bele! Egy kérdésem lenne, tudod, hogy kb. milyen nálam a fényviszony meg minden, szerinted nálam mennyire érdemes a szűrés a papírral? Tudod mit, mindjárt kipróbálom. :)))

Vera írta...

Reni,
az most mit jelent, hogy sejtetted milyen látvány tárul majd a szemed elé?

Noémi,
Ha az ablakra gondoltál, akkor igen, hogyne kellene szűrni a fényt. Láttam a macaronos képeket, túl direkt a fény, erősek az árnyékok. És vissza is deríthetnél egy fehér vagy ezüst kartonnal, mert a lakás elég sötét, így több fényt kapnak majd a képeid, kiegyensúlyozottabb lesz majd.

Reni írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Reni írta...

Lehet rosszul fejeztem ki magam az első hozzászólásomnál. Lényeg, hogy sejtettem, hogy csupa természetes fénynél készült fotóról van szó és hogy ilyen-olyan "trükkökkel" van megoldva a fény "elvezetése" :)

Oxana írta...

Ohhh, thank you, Vera! :))

Xiaolu írta...

Thank you thank you thank you for this!! It's so helpful to see the set-up photos and you're inspiring me to post more of my own (though I can't compare to you at all hehe). I think one of the huge things you have that helps create the effects I love is multi-directional light. With multiple windows in your studio, there seems to be a lot of natural fill light. Even the best area for shooting in my little apartment unfortunately still only has one large window, and even with reflectors from many directions, it's not quite the same.

Vera írta...

Oxana,
anytime :)

Xiaolu,
I think you should definitely post more stage/set up photos on your own. I would also love to see them. I know, my house is full with light. Sometime I struggle to get rid of that light, that's the reason I use many times black reflector to get more shadows.
It doesn't really show on your photos that you use reflectors to better lit your photos. You have a good technique.

Névtelen írta...

Hálás köszönet az írásért.Mostanában fotózgatok többet és ez az írás a derítésről most nagyon jól jött!!:)

Xiaolu @ 6 Bittersweets írta...

Thanks, Vera for the kind words. Also JEALOUS re: your abundant light lol.

bévé írta...

Nagyon tetszett az írásod, különösen a fényterelés rész volt számomra tanulságos.
Egyébként, ami az otthoni fényeket illeti, eléggé bebuktam a dolgot. :( (iso 200zal, f2.8-cal nálam a 1/15-ös záridő lenne az optimális akkor, amikor kint verőfényes napsütés van és du. fél három... )
Annak ellenére, hogy a műfények a napfénnyel megegyező színhőmérsékletűek, érzékelsz valami különbséget a természetes fénynél, ill. a softboxszal készült képek között?

chriesi írta...

Oké, köszi! Képzeld, nem elfogyott a sütőpapírom. :)))

Vera írta...

BéVé,
Szerintem nincs olyan, hogy optimális beállítás. Annyi mindennel lehet játszani a fényképezőgépen, hogy tökéletes képet kapj. Lehet nagyobb blende, nagyobb ISO (nyugodtan állítsd nagyobbra, csak nagyon magas ISonál lesz zajos a kép)....
Szerintem próbálkozz más beállítással is.

Persze, szerintem van különbség a softbox-val és természetes fénnyel készült képek között. A színek az elsőnél sokkal élesebbek. Természetes fénynél megmaradnak a finom élek. Persze ez megint sok mindentől függ... de eddig így tapasztaltam.

Mézesélet írta...

Nagyon hasznos ez a bejegyzés, ami a legjobb az, az, hogy leírod pontosan a beállításokat amiket használtál. Köszi!

Alexandra írta...

Nagyon jó kis írás, nagyon tetszik. Azzal pedig, hogy két kép elemzését tetted fel, teljesen el vagyunk kényeztetve! :)

Nekem nyugodtan elmagyarázhatod, mi az az f szám. Annyit tudok róla, hogy ha azt alacsonyra állítom, akkor a háttér elmosódottabb lesz - mert hogy akkor gyorsabb és nem enged be annyi fényt???
Az ISO-t is próbálta már a férjem magyarázni, de még mindig nem ragadt a fejembe, hogy mi is az.

Már várom is a következő bejegyzést! :)

bévé írta...

Nagyobb blendénél már túl lágy, 800 ison nekem már túl zajos. Csak csináltam egy összehasonlítást, hogy a te értékeiddel én itthon a sötét lakásban mit kapok. A 24-70-esed milyen, Nikon, Sigma, Tamron?

á la carte kulinaria írta...

Szuper!!! :)) Az utómunkákról is írhatnál pár szót (ha van).

duende írta...

Látom sikerült olyan régi mérleget szerezned, nagyon jól néz ki! :)

És irigykedem, nekem csak fél négyzetméter helyem van az ablak alatt a konyhapulton fotózni, beljebb már nem elég a fény. És egyszer majd nekem is lesz tükörreflexes gépem. :) Nagyon hasznos a bejegyzés, köszönjük szépen.

Vera írta...

BéVé,
Ha tűl zajosnak találod a magasabb ISO-t, akkor a záridőt állítsd át, hogy több fényt kapjon a kép. Ha magas a záridő akkor persze érdemes állványt használni, különben nem lesz éles a kép.

Mivel teljesen más körülmények között fotózol, a fenti értékekkel nálad persze, hogy más lesz a kép. Ez csak egy kiidulópont, egy tájékoztató jellegű.

Kriszti,
van utómunka, majd akkor arról is írok.

Duende,
igen, sikerült egyet beszerezni, de ez még mindig nem az a mire iagzán vágyom :)

Vera írta...

Alexandra,
húú, remélem érthető lesz amit leírok. Ha nem akkor még kérdezz.

na akkor az F szám. Nagyon nagyon nagyon összefoglalva, az objektívek rekeszbeállítasait (aperture) nevezik f értéknek. Minél kisebb ez a szám, annál nagyobb a nyílás és több fényt enged be. Minél nagyobb a szám, annál kisebb a nyílás és több idő (magasabb záridő) kell ahhoz, hogy elég fényt kapjon a kép.

A nyílás nagysága hatással van a mélységélességre is (DoF, vagyis depth of field).
Minél közelebb vagy a tárgyhoz és minél nagyobb a blende (aperture- vagyis kisebb a szám, mondjuk 2.8) annál inkább csökken a mélységélesség, vagyis a fókuszban lévő tárgy lesz éles, a többi rész a képen homályos lesz.
Minél kisebb a blende (vagyis nagyobb a szám, mondjuk 10) annál nagyobb lesz a mélységélesség, vagyis már nem csak fókuszban lévő tárgy lesz éles, hanem a kép többi része is élesebb lesz.

Az ISO érték felelős azért, hogy mennyi fényt kapjon a kép. Minél alacsonyabb ez a szám ,annál kevesebb fény éri a képet, minél magasabb a szám, annál több fényt kap a kép. A nagyon magas ISO érték viszont zajos képet eredményezhet. Az, hogy milyen magas ISO-nál lesz zajos a kép, azt maga a kamera minősége is befolyásolja. Láttam már gyönyörű, csak enyhén zajos képet is 6400-as ISO-val készítve.

Vera írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Vera írta...

BéVé,
majdnem elfelejtettem.
Nikkor a 24-70 f2.8-as márkája (egyébként minden objektíven Nikkor). Ha rákkatintasz a bejegyzésben, akkor átvisz a leírásához.
Ez egy fix 2.8-as, ami azt jelenti, hogy bármiyen távolságban tudok 2.8-as blendével fényképezni

bévé írta...

Hát igen, egy fix. f 2.8-hoz már eléggé mélyen zsebbe kell nyúlni. Most egy Sigma 17-70 2.8-4 HSM-re pályázom. Persze tudnék választani a magasabb kategórákból is. :)

Vera írta...

BéVé,
nekem ez munkaeszköz, ezzel dolgozom, úgyhogy visszahozza az árát.
Gyorsan utánanáztem ennek a Sigmának, jókat olvastam róla. Egyébként pedig elég sok mindent lefed, biztosan szuper lesz.
Hidd el, nekem is van álom objektívem, például nagyon szeretnék kipróbálni egyszer egy tilt shift lencsét :)

Norka írta...

Hálás köszönet ezért a bejegyzésért! Rengeteg kérdésre választ kaptam:))

Related Posts with Thumbnails